Telemedicina reprezinta o modalitate inovativa de furnizare a informatiilor medicale, care se bazeaza pe utilizarea diferitelor mijloace de comunicare la distanta, disponibile la momentul actual. Acest instrument este extrem de util in imbunatatirea relatiei de comunicare medic-pacient, astfel incat a capatat o mare amploare si a ajuns sa fie preferat in majoritatea contextelor medicale. Afla, in cele ce urmeaza, cum functioneaza telemedicina, care este diferenta intre telemedicina si telesanatate, care sunt avantajele si dezavantajele acestui tip de instrument de comunicare si ce impact a avut pandemia COVID 19 asupra modului in care a fost implementata telemedicina atat in Romania, cat si in restul lumii.
- Ce este telemedicina si ce presupune
- Sistemul de telemedicina oferit de Besmax Medical Concierge
- Telemedicina si telesanatate
- Telemedicina in Romania si in restul lumii
- Impactul telemedicinei in contextul pandemiei COVID 19
- Principalele avantaje ale telemedicinei
Ce este telemedicina si ce presupune
Telemedicina, asa cum o putem observa in prezent, reprezinta un fenomen de digitalizare a medicinei clasice, care beneficiaza de multiple forme sub care se poate efectua si care depinde de modul de transfer al informatiilor medicale intre medici si pacienti. Acest fapt este posibil datorita progresului imens de care s-au bucurat in ultimii ani atat domeniul tehnologiei, cat si cel al medicinei.
In general, in functie de momentul transmiterii datelor medicale, telemedicina se imparte in doua mari categorii: telemedicina directa (in timp real) si indirecta (atunci cand informatiile sunt stocate si trimise ulterior in format electronic). De asemenea, o alta clasificare a telemedicinei se poate face in functie de modul prin care aceasta se realizeaza.
Exemple de forme (platforme medicale) prin care se poate efectua telemedicina sunt:
- Video – consultatii online (virtuale), in timp real, cu relationare directa intre medic si pacient sau intre doua sau mai multe cadre medicale, cu scopul solutionarii problemelor pacientului;
- Audio – consultatii medicale prin telefon (teleconsultatii);
- Text – consultatii realizate prin intermediul mesajelor, sub forma de e-mail si/sau chat medical, cu scopul interpretarii analizelor sau evaluarii eficientei schemelor terapeutice (ex: in cazul bolilor cardiovasculare);
- Imagini – de ajutor mai ales in patologiile ce prezinta manifestari vizibile la nivelul pielii.
Sistemul de telemedicina oferit de Besmax Medical Concierge
Venind in sprijinul atat al medicilor, cat si al pacientilor, aplicatia HelloGreen oferita de catre Besmax Medical Concierge reprezinta acel progres al tehnologiei de care era nevoie in medicina pentru ca relatia medic-pacient sa fie nu doar mentinuta si la distanta, ci si imbunatatita. Acest tip de serviciu ofera o solutie unicat pe piata romaneasca si vine in sprijinul schimbarii modului in care societatea percepe si accepta acest concept de telemedicina/telesanatate (telehealth).
Eliminand toate barierele de comunicare, serviciul de telemedicina HelloGreen ofera pacientilor siguranta ca problemele lor medicale isi vor gasi raspunsurile chiar si la distanta de cabinetul medical. Acest fapt este posibil datorita functiilor precum:
- Dosarul medical virtual – o arhiva medicala completa a pacientului, ce contine toate datele necesare realizarii consultatiilor si urmaririi evolutiei afectiunilor;
- Comunicare securizata – abilitatea de a trimite in siguranta fisierele medicale cu scopul de a fi evaluate de catre medici;
- Analize multidisciplinare de caz (in timp real) – un spatiu virtual in care pot fi invitati mai multi medici si, astfel, se poate realiza un diagnostic diferential interdisciplinar, informatiile fiind comunicate in timp real catre pacient;
- Calendar de alerte – o serie de notificari extrem de utile atat pentru onorarea tuturor programarilor, cat si pentru efectuarea corecta schemelor terapeutice (ex: notificari ce au rolul de a anunta momentul in care trebuie luat un anumit medicament).
Datorita functiilor sale performante si adaptate la nevoile curente ale pacientilor, conceptul HelloGreen va atrage dupa sine o adevarata comunitate si va stimula un comportament mai responsabil al oamenilor, avand ca scop precis o viata mai sanatoasa, obiectiv care se afla la baza intregului grup care a creat acest serviciu.
In ultima perioada, interesul pentru telemedicina a crescut semnificativ, ajungand sa reprezinte chiar si peste 50% din activitatea medicala privata. Cu toate ca aceasta nu va putea deveni un substituent absolut al consultatiilor fizice, ramane extrem de utila atat pentru medic, cat si pentru pacient, in cazurile care nu este necesara prezenta in cabinet si, astfel, favorizeaza consultatiile nerestrictionate de bariere geografice. Pentru situatiile in care este necesara prezenta fizica a pacientului in cabinet, Besmax Medical Concierge identifica cei mai buni medici si cele mai bune clinici, astfel incat pacientul se poate bucura de consultatii, investigatii si interventii chirurgicale la cele mai inalte standarde.
Telemedicina si telesanatate
De multe ori, telemedicina poate fi regasita si sub denumirea de telesanatate. Desi pot parea sinonime, aceasta asemanare este o confuzie, astfel ca intre cei doi termeni exista o diferenta clara de semnificatie.
Telemedicina reprezinta modalitatea prin care sunt transmise informatiile medicale intre cadre medicale si pacienti sau intre doua sau mai multe cadre medicale (in interesul pacientului), cu ajutorul mijloacelor de comunicare electronica disponibile la momentul actual si cu scopul imbunatatirii calitatii actului medical.
Spre deosebire de telemedicina, care se focuseaza doar asupra comunicarii directe intre doua sau mai multe persoane aflate la distanta, telesanatatea este un termen mult mai general, care cuprinde toate mijloacele de informare, in format electronic si la distanta, prin care se pot imbunatati actul medical si starea generala de sanatate a societatii (promovarea sanatatii per total, focusarea asupra sanatatii publice, monitorizarea obiceiurilor in sanatate).
Telemedicina in Romania si in restul lumii
Telemedicina a fost un instrument de comunicare aparut sub o forma mai rudimentara inca de la jumatatea secolului al 19-lea si implementat cu ajutorul conexiunilor telefonice. Abia ulterior, cu aproape un secol mai tarziu (anul 1960), SUA au inceput folosirea telemedicinei pentru monitorizarea starii de sanatate a astronautilor trimisi de catre NASA in spatiu. Alte scopuri pentru care a fost utilizat acest mijloc de comunicare in aceeasi perioada de timp au fost cele militare si de educare a cadrelor medicale aflate in formare.
Pentru o perioada destul de indelungata de timp, telemedicina nu a capatat suficienta amploare cat sa inlocuiasca modul clasic de realizare a consultatiilor medicale. Pana de curand, aceasta era utilizata cu preponderenta in tari dezvoltate precum SUA, Regatul Unit, Irlanda, Australia si Tarile Nordice.
Astfel, in Romania, aceasta modalitate de comunicare la distanta nici nu fusese introdusa in lumea medicala pana in momentul declansarii pandemiei COVID 19, eveniment care s-a dovedit a fi cheie in adoptarea telemedicinei ca prim mijloc de imbunatatire a relatiei medic-pacient, prin eficientizarea comunicarii dintre cele doua parti.
Cu ajutorul unei legi care a permis telemedicinei sa fie folosita de prima intentie, atat operatorii privati cat si anumite spitale de stat s-au bucurat si se bucura de aceasta modalitate de realizare la distanta a actului medical.
Impactul telemedicinei in contextul pandemiei COVID 19
Pandemia de COVID 19 a reprezentat un adevarat moment de cotitura in lumea medicala, dat fiind faptul ca modul obisnuit de realizare a consultatiilor medicale nu mai putea fi realizat in aceleasi conditii. Astfel, tehnologia s-a dovedit a fi arma esentiala de care era nevoie la momentul debutului acestei noi perioade, iar utilizarea ei in scopuri de mentinere a relatiei medic-pacient si de continuare a consultatiilor in ciuda contextului la momentul respectiv a fost extrem de bine primita.
Chiar daca intre timp a intervenit scaderea numarului de imbolnaviri si, implicit, a riscului infectarii, telemedicina a ramas metoda de dorit pentru realizarea consultatiilor unde nu este absolut necesara prezenta fizica a pacientului in cabinet, precum si in cazul pacientilor cu risc mare pentru dezvoltarea unor forme grave ale bolii.
Principalele avantaje ale telemedicinei
Sistemul de telemedicina a reprezentat mijlocul prin care s-a putut face tranzitia de la o consultatie medicala obisnuita, tinuta in cadrul unei clinici sau a unui spital, la o consultatie online, la distanta, cu pastrarea, aproape in totalitate, a calitatii serviciilor medicale furnizate. Cu toate ca relatia medic-pacient mentinuta doar la distanta poate prezenta anumite neajunsuri (ex: incapacitatea efectuarii unui examen fizic), lista avantajelor este suficient de mare incat telemedicina sa reprezinte un mijloc de efectuare a consultatiilor medicale care va ramane de dorit si pe viitor.
Avantajele privite din perspectiva pacientilor
Printre principalele caracteristici ale telemedicinei de care se bucura pacientii se afla:
- Confort – reducerea timpului petrecut pe drumul catre doctor si a numarului zilelor de concediu luate
- in acest scop;
- Economie – lipsa costurilor aditionale legate de transport;
- Scaderea riscului de contaminare – prin eliminarea contactului cu alte persoane potential contagioase;
- Intimitate – uneori, telemedicina poate reprezenta o oportunitate de eliminare a distractiilor din jur si, astfel, poate incuraja pacientul sa fie mai deschis (ex: in spital poate fi prezent un personal numeros si, astfel, poate cauza scaderea compliantei pacientului);
- Eliminarea grijilor legate de ingrijirea copilului si/sau a batranilor – vine in ajutorul pacientilor care nu au cu cine sa lase un copil sau un varstnic pe durata unei consultatii in clinica, astfel ca varianta online poate fi esentiala;
Imbunatatirea istoricului medical – in cazul consultatiilor care sunt tinute direct din casa pacientilor, medicii pot avea o idee despre mediul in care traiesc si pot trage concluzii legate de anumite aspecte medicale (ex: alergii, boli infectioase).
Avantajele privite din perspectiva sistemelor medicale
Exemple de avantaje care motiveaza sistemele medicale sa mentina telemedicina si pe viitor sunt:
- Reducerea costurilor de intretinere a clinicilor;
- Cresterea incasarilor – in cazul clinicilor private;
- Scaderea numarului de programari anulate;
- Imbunatatirea relatiei medic-pacient prin evaluarea periodica a starii de sanatate (utila mai ales in cazul bolilor cronice).
Astfel, avand in vedere multitudinea de beneficii pe care le aduce telemedicina in cadrul sistemelor de sanatate actuale, aceasta pare sa fie o modalitate de relationare intre medic si pacient care va fi pastrata si pentru viitor, cu scopul prezervarii avantajelor pe care aceasta le confera in prezent. Datorita progresului imens al tehnologiei si medicinei, imbinarea celor doua va putea aduce telemedicinei, pe viitor, o forma si mai buna decat cea de acum si va putea creste si mai mult calitatea serviciilor medicale oferite, imbunatatind continuu relatia medic-pacient.
Recomandarea specialistului
Dr. Emanuel Albu, Medic Primar Chirurgie Estetica, Plastica si Microchirurgie Reconstructiva, Doctor in Stiinte Medicale.
”Ma bucur sa vad ca telemedicina a prins aripi si in Romania. Din experienta mea in alte tari se utilizeaza cu succes de foarta multa vreme, iar in chirurgia estetica este obligatorie. O practic dintotdeauna, chiar daca poate nu o denumeam sub aceasta forma sau nu utilizam platforme dedicate, cu precadere pentru turismul medical, dar si evaluarea analizelor medicale sau alte documente de acest tip. Sigur, nu inlocuieste consultul fizic, dar ea asigura spatiul in clinica pentru pacientii care au nevoie de examinare propriu-zisa. Ceea ce-i lipseste cel mai mult unui medic cu experienta este timpul, motiv pentru care o aplicatie care sa ajute in acest sens trebuie sa fie intuitiva si usor de utilizat. Tool-urile HelloGreen sunt excelente si recomand atat colegilor cat si pacientilor sa treaca la urmatorul nivel.”
Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
- Telemedicina. Oportunitati si implicatii https://www.who.int/goe/publications/goe_telemedicine_2010.pdf
- Telemedicina si telesanatate https://www.aafp.org/news/media-center/kits/telemedicine-and-telehealth.html
- Ce este telemedicina https://chironhealth.com/telemedicine/what-is-telemedicine/
- Avantajele telemedicinei https://www.hopkinsmedicine.org/health/treatment-tests-and-therapies/benefits-of-telemedicine
- Telemedicina in Romania https://raportuldegarda.ro/telemedicina-instrument-vital-combatere-pandemie-implementare-romania/
- Telemedicina in contextul COVID 19 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32402477/